Zoeken
  • thaliadecoene

4 P's bij chronische aandoeningen*

Perfectionisme

People pleasing

Past pain

Pitta


Perfectionisme

Verinnerlijkte gedachte: "Er hangt een voorwaarde aan het ontvangen van liefde. Wanneer ik me perfect gedraag, ontvang ik liefde en complimenten. Wanneer ik me perfect gedraag, word ik gezien."


People pleasing

Verinnerlijkte gedachte: "Wanneer ik doe wat anderen van mij verwachten, vinden mensen mij leuk. Op die manier voel ik me waardevol."


Past pain

Pijnlijke herinneringen die zich hebben vastgezet in het lichaam. Dit kan gebeurt zijn door verdringing van de herinnering.


Pitta (intern vuur)

Term vanuit de ayurveda. Enerzijds emotioneel en temperamentvol, anderzijds heel georganiseerd. Heel zelfstandig en tegelijkertijd veel behoefte aan vrijheid. Veel vuur leidt tot ongeduldigheid, prikkelbaarheid, woede, ontstekingen. Door georganiseerdheid en hoge eisen heb je de neiging om veel hooi op je vork te nemen. Hierdoor is energiepeil in de gaten houden erg belangrijk.


*Op basis van onderzoek van dr. Keesha Ewers


4 V's voor meer levensondersteuning


Voeden

Vriendelijk (mild)

Verteren voor het lichaam

Vrij van angsten en herhalende gedachten


Voeden

≠ vullen Kauwen verlaagt stress - onder hoge stress gaan we aan hoge snelheden kauwen ter verlichting van spanning. Stel jezelf soms de vraag: eet ik om te voeden of om te vullen?

Dezelfde vraag kan je stellen bij het plannen van activiteiten, media/het nieuws, het afspreken met anderen. Het vullen/voeden vraagstuk kan je helpen voor meer energie en meer zorg voor jezelf. Zowel lichamelijk als geestelijk.


Vriendelijk (mild)

Voor jezelf

Een zelfbeeld wordt gevormd op basis van verinnerlijkte gedachten die voortkomen uit ervaringen. Wanneer je bijvoorbeeld een kwetsende ervaring hebt rond het dragen van een jeansbroek, doordat iemand je daarover een opmerking gaf, bestaat de kans dat je de gedachte verinnerlijkt hebt en jezelf lelijk voelt in een jeansbroek. De strenge stem in jezelf denkt je op die manier te beschermen van een kwetsende opmerking van iemand anders. Ben je je ervan bewust welk zelfbeeld je hebt? Zie je een link tussen je eigen strenge stem en kwetsende ervaringen?


Voor de ander.

Je wereldbeeld raakt gekleurd op basis van de ervaringen die je meemaakt. Heb je een veilige, vrolijke en 'volledig jezelf kunnen zijn' verleden? Dan is de kans groter dat je ook een positief en menslievend wereldbeeld hebt. Ben je bewust welk wereldbeeld je hebt? Zou het kunnen dat wanneer je een milder zelfbeeld hebt, de wereld mee verandert?


Bij vriendelijk voor jezelf en de ander hoort ook vergeving. Vergeving als loslaten van vastgezette stukken die energie van je vragen.


Verteren voor het lichaam

Vasthouden wat goed is, loslaten wat onbelangrijk is.

De gang van zaken in onze vertering is dat we voedingsmiddelen innemen, daar een tijdje op kauwen, het afbreken tot de kleinst mogelijke stofjes, deze vervolgens op hun bruikbaarheid beoordelen en ze dan opnemen of uitscheiden.


Omgevingsfactoren beïnvloeden ons lichaam - als je lichaam in overdrive is, zegt je lichaam dat je niet veilig bent, waardoor al je energie gaat naar overleven. Overleven wint van reproduceren, waardoor (hormonale) disbalans ontstaat.


Wat ligt er nog op jouw lever? Of iets zuur in de maag? Kan je contact maken met deze stukken van jezelf die aandacht vragen? Op basis van hoe we zelf verwerken wat binnenkomt, zet ons lichaam zichzelf ook in werking.


Vrij van angsten en herhalende gedachten

Zit met je pijn, hou het dichtbij en als je klaar bent laat het vrij.

Schrijf je vrij, beweeg je vrij, zing je vrij, praat je vrij, leef je vrij, kleed je vrij, vrij je vrij.

Doordat we zo bedraad zijn dat we symbolisch kunnen voorstellen hoe toekomst eruit zou zien, kan deze gave ook ontwikkelen tot een angst. Bij activatie van het lichaam bij angst, schiet het oerbrein in actie. Cortisol dat vrijgelaten wordt, breekt je darmwand af. Hierdoor krijg je een minder weerbare darmwand en kunnen indringers gemakkelijker binnen. Op deze manier ben je vatbaarder voor ziekte.


Helpend bij angsten: ademhalingstechnieken, cirkel van invloed en betrokkenheid, helpende gedachten en affirmaties, bewustwording en loslaten door visualisatie oefeningen, praten met een professional, ...


6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven